tialachan

All About That Bass

Publicerad 2014-12-11 00:52:12 i Allmänt,

- Meghan Trainor (2014).
 
Cause every inch of you is perfect from the bottom to the top

Yeah, my momma she told me, "Don't worry about your size"

Read more: http://artists.letssingit.com/meghan-trainor-lyrics-all-about-that-bass-nv6v7z6#ixzz3LXRhR6Y4
LetsSingIt - Your favorite Music Community
(text hämtad 2014-12-10)
 
Har ni hört låten? De här två versraderna anser jag är klockrena och att det beskriver något som många människor skulle behöva ta till sig. Jag tycker att man ska vara glad över den kropp man har, oavsett hur den ser ut, och älska den som den är. Detta är ju förstås lättare sagt än gjort då dagens samhälle ständigt kretsar kring och påminner oss om dieter, mode, märkesvaror som man bara måste ha för att just det märket är bäst i branchen och ger bäst resultat, samt träningsformer med olika funktioner men som alla har målet att ge oss starka och till synes mycket snygga kroppar. Det kommer ständigt nya forskningar som gjorts om varje ämne och alla verkar tävla om vem som är mest logisk och trovärdig.
 
Igår på Facebook var det en bekant till mig som delade en mycket intressant länk:
http://www.metro.se/nyheter/nej-du-kan-inte-detoxa-din-kropp/EVHnlj!SRkgtcucanOas/
(länk hämtad 2014-12-10).

Som det skrivs i Metro ovan så finns det otroligt många produkter som kan hjälpa oss detoxa (som kan översättas till att avgifta) våra kroppar från gifter som vi får in i kroppen genom det vi äter och här förklarar man varför detta inte stämmer. Metro refererar till tidningen The Guardian där man alltså har påbörjat detta påstående. Artikeln från The Guardian går att läsa nedan:
http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2014/dec/05/detox-myth-health-diet-science-ignorance?CMP=fb_gu&utm_content=buffer93816&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
(länk hämtad 2014-12-11)
 
Här nedan är ett urklipp från artikeln (jag har kursiverat den för att poängtera att det inte är min text och att den är hämtad från länken ovan):
 
“Let’s be clear,” says Edzard Ernst, emeritus professor of complementary medicine at Exeter University, “there are two types of detox: one is respectable and the other isn’t.” The respectable one, he says, is the medical treatment of people with life-threatening drug addictions. “The other is the word being hijacked by entrepreneurs, quacks and charlatans to sell a bogus treatment that allegedly detoxifies your body of toxins you’re supposed to have accumulated.”

Hur vet man som läsare att t.ex. just den här forskaren har rätt? Och varför köper vi alla produkter med hull och hår som företagen lägger fram, utan att kontrollera källor, ursprung, innehåll, påverkan på kropp och miljö, osv. Jag vet inte om allt stämmer i den här artikeln. Här kan man läsa om vem denna "Edzard Ernst" är och vilken vetenskaplig grund han står på för att kunna uttala sig som han gjort och antagligen en anledning till varför man har valt att intervjua honom:
http://www.theguardian.com/science/2014/oct/19/edzard-ernst-outspoken-professor-of-complementary-medicine
(länk hämtad 2014-12-11)
 
Efter att jag skummat igenom denna artikeln kan jag konstatera att denna människa faktiskt är "professor of complementary medicine" som det skrivs i artikeln, och att jag utefter detta väljer att tro på det han säger. Huruvida innehållet är sant kan jag inte bekräfta genom artikeln, utan måste säkert kontakta skribenten och forskaren för att få bekräftelse. Detta är ganska tidskrävande, och detta har dagens människor antagligen inte tid med. Det tror jag är anledningen till att företag kan sälja så mycket produkter som de gör idag.
 
Här är också en mycket intressant artikel om dieter som man länkat till i detox-artikeln:
http://www.theguardian.com/science/2014/dec/05/diets-claims-do-they-work-paleo-5-2-bulletproof
(länk hämtad 2014-12-11)
 
Fungerar alla dieter? Hur påverkar dem våra kroppar och vad händer om vi utesluter ett ämne som kroppen egentligen behöver? Många svar finns att hitta i artikeln ovan. Jag vet inte om innehållet stämmer för jag har inte försökt uppsöka källorna.
 
Jag misstänker att jag inte citerat och refererat korrekt i inlägget, men alla källor ska finnas med på ett eller annat sätt. Vill man veta namnen på dem som skrivit artiklarna är det bara att kopiera länkarna och öppna dem i webbläsaren. Kanske skulle man passa på att läsa dem när man ändå håller på?
 
Något som vore intressant att ta upp är ju förstås politiken i Sverige just nu samt att vidareutveckla texten om skönhetsidealet som jag tog upp lite snabbt i början av inlägget. Å ena sidan och den andra sidan. Nästa gång jag får ett ryck att skriva om något viktigt mitt i natten så ska jag försöka göra det.
 
Till familjen: Jag mår bra, håller på och skriver konstnärligt/vetenskapligt arbete i skolan, det kanske framgår av allt ihärdiga citerande och refererande i texten ovan samt tonen av vetenskapligt eller kritiskt tänkande (eller i alla fall ett försök till det).
 
Ha det fint!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jenny

Jag heter Jenny, men mitt användarnamn brukar vara Tialachan. Jag är en något inåtriktad ung kvinna med ambitionerna satta på att bli danslärare. Jag bor numera i Piteå och studerar på LTU - musikhögskolan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela