tialachan

Värsta Schlagern

Publicerad 2012-03-18 21:39:00 i Allmänt,

Dagen började med att jag "sydde" upp min kjol till Underhållningsnumret i Smask, vilket inte gick så bra. Den såg ut som en missbildad gardin, stackarn. Sedan gick jag till skolan och så övade vi på underhållningsnumret och välkomstnumret i tre timmar och sen gick jag hem. Då fick jag för mig att jag skulle med hjälp av ett strykjärn fålla upp kjolen för att det skulle bli lättare att sy sen, men upptäckte lite sent att strykjärnet som fanns i tvättstugan inte verkade fungera. Sprang då hem till Ewelina och lånade hennes, för att sedan upptäcka att det inte går att få kjol-fållen rak, eftersom kjolen är rund. Typiskt mig att försöka göra något som är runt till att bli rakt. Så Ewelina och Flipp hjälpte mig med kjolen och det slutade med att vi fick använda ett resårband att ha i midjan och sedan vika upp kjolen. Ser nog ut som "hej-kom-och-hjälp-mig" men det kan inte hjälpas.

Kvällen avslutades med en kort pianolektion av Flipp där han lärde mig hur man spelar ackord i grund-, ters- och kvintläge. Jäkla omständigt det ska vara att spela piano. Jag som hade lärt mig grundläget, kan man inte nöja sig med det då? Haha, det var kul att spela i alla fall. Utmanande för huvudet, dock. Han och jag kom också överens om att vi ska lära oss japanska tillsammans. Hur ska detta gå?!

Jag har börjat sticka på en trekantig sjal. Den är brun och ska bli ganska stor. Hur stor vet jag inte, men ganska stor i alla fall.

Jag har kommit på att jag är ganska klantig av mig. Igår kväll fick jag den här idén om att jag skulle sticka den här sjalen. Först lägger jag upp 100 maskor på stickorna. När jag sedan ska börja sticka kommer jag på att man börjar nedifrån och lägger till maskor efter varje varv, och inte tvärt om. Så då måste jag ta bort alla maskor som jag just lagt upp. Sedan så börjar jag om och gör från 2 maskor och uppåt, och stickar i ungefär en halvtimme, då det sedan blir ett hål i stickningen. Jag kommer då på att det är ju en hålig sjal jag vill ha, och att så som den var då skulle inte ge mig det resultatet. Jag drar ur stickorna och förstör det halvtimmes långa arbetet jag just gjort. Jag provstickar sedan fem rader för att se hur man gör för att få det håligt, och kommer på att jag hade gjort rätt i halvtimmes-stickningen egentligen och att jag inte hade behövt förstöra det. Så nu sitter jag här i min bitterhet och stickar på det nya stycket. Det råkade bli ett hål i det också. Jag är inte så bra på att sticka, helt enkelt.

"Väderkvarn, väderkvarn, jag älskar dig! Väderkvarn, å väderkvarn, vi älskar dig!" (Marie Tuvesson, i utlärandet av välkomstnumret i Smask, 2012)

Puss <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jenny

Jag heter Jenny, men mitt användarnamn brukar vara Tialachan. Jag är en något inåtriktad ung kvinna med ambitionerna satta på att bli danslärare. Jag bor numera i Piteå och studerar på LTU - musikhögskolan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela