tialachan

Black and Gold (repris)

Publicerad 2013-05-29 22:22:00 i Allmänt,

- Sam Sparro (2008).
 
OBS! Långt inlägg!
 
Så, det var alltså i mars som jag skrev senast. Ja, man kan ju säga att det var ett tag sedan. Jag klarade koreografikursen som jag hade då, den där jag hade skapat ett musikstycke och hjälpte vänner med skolarbeten osv. När den kursen var klar så hade vi en tom vecka, påskveckan, som jag spenderade mina dagar med att gå på mattelektioner, dansa i danssalarna, skriva matteprov och ordna med pass inför resan i höst. Jag fick underkänd på det matteprovet, hade inte fått tillräckligt med tid till att gå på lektionerna så att min helt underbara mattelärare kunde hjälpa mig. Detta betyg gjorde att jag bestämde mig för att skriva Nationellt prov, i Matte E, så från påsk fram tills i måndags har jag pluggat inför det provet. Väntar på resultat nu.
 
Efter påsk och den lektionstomma veckan så åkte jag ner till Norrköping på praktik i fem veckor. Det var underbart att få vara i en riktigt skolmiljö, köra hårt med eleverna, dansa, se duktiga elever framföra kanon-föreställningar och få jobba tillsammans med en mycket ambitiös och konstnärlig och supersnäll handledare. Jag hann gå på två workshops under de veckorna, en för Ninos Josef och en för Lina Börelius (båda jazz-klasser). Fick se Danscenter åk 1's föreställning som kom och hälsade på, och träffade då en gammal klasskompis från gymnasiet som blivit mycket, mycket duktig på det hon gör. Jag blev imponerad. Hann på något sätt ändå träffa en del människor, barndomskompisar från Marmorbyn, danskompisar, pappa och mamma (som jag bodde hos), tjocka släkten på mammas sida, farmor och farfar. Jag hann till och med gå på gym två-tre gånger i veckan (kanske var därför jag inte hann träffa så mycket mer folk än vad jag gjorde.). Hann med två helger med party i Katrineholm och var en helg i Stockholm och hälsade på en vän där, vi gick på Gröna Lund och vi åkte Insane och det var ta mig tusan den läskigaste och roligaste berg- och dalbanan jag någonsin åkt. Upp och ner och baklänges och gungandes, allt på samma gång.
 
Såhär "inredde" jag mitt rum hos mamma under tiden som jag bodde där. Tänkte att "ska jag bo här tänker jag ta mig tusan inte bo i min resväska!", så jag gjorde mig hemmastadd.
 
Jag hann även med ett dop! Morbrors två barn skulle döpas. Här är en bild på dem allihop.
 
Här är en bild på sällskapet.
 
Det var fint att träffa alla kusinerna igen, det kommer nog ta ett tag tills vi kommer vara samlade igen. Vi fick några kusinkort i alla fall. Som man ser på bilden så står det några unga tjejer till höger. Sofia har jag alltid tänkt mig som vuxen, men Sara och My fick jag nästan en chock av att se eftersom de var tonåringar nu! Det är verkligen skrämmande över hur fort tiden går. Vårterminen är snart slut, dessutom.
 
Det blev sommar föresten. Jag trodde ärligt talat inte att snön någonsin skulle förvinna, men nu om dagarna är det mellan 17-24 grader och strålande sol häruppe så jag klagar då int'!
 
Det här är föresten en av våra danssalar. Nu när solen skiner och det är fullt med grönska utanför är det helt underbart att gå dit på morgonen och värma upp i värmen från solen och se naturen utanför. Detta är en sal som nästan är lika stor som en gympasal.
 
Det blir lite bildbombning idag.
 
Under praktiken jobbade jag föresten väldigt mycket med en av årskurserna, vilka också visade upp en dans som jag skapat till deras årliga dansföreställning. Jag har nog aldrig gråtit så mycket som jag gjorde under tiden som vi arbetade tillsammans, jag och den klassen. Jättefina elever! Det var verkligen något speciellt att få göra något sådant tillsammans med gymnasieelever. Jag satt även med under deras repetitioner till föreställningen, och såg så mycket fint hos eleverna och de kämpade på riktigt bra. Det var två jobbiga dagar, men lätt värt det. Ja, just det. Efter fem veckors praktik så var jag tillbaka i Piteå i ungefär en vecka, sedan åkte jag tillbaka för att se föreställningen. Jag kom fram till Norrköping vid 01.00 på natten till torsdagen, och åkte hem till Piteå igen kl 04.10 på lördagsmorgonen. Tack till mormor och morfar som jag tvingade upp mitt i natten för att hämta/skjussa mig! Jag åkte med Swebus, och jag tror att det nog var en av de billgare resorna jag genomfört. Flyget var tyvärr inte alltför billigt, men bussen "tjänade in" den slanten, kan man ju säga. På lördagen när jag väntade i Luleå på bussen  till Piteå passade jag på att kolla shoppingen, och köpte ett par högklackade skor. Så snygga, men tyvärr fick jag ordentligt med skoskav på ena foten, så jag använder dem inte alltför ofta.
 
Jag gick föresten och köpte mig mörkläggningsgardiner till lägenheten, solen går ju inte ner häruppe så det är ljust om nätterna, men gardinerna var lite för korta på bredden (130 cm) så de täcker tyvärr inte hela. De var rätt dyra dessutom och låg i en-styck-förpackning, så kunde bara köpa två stycken, skulle behövt en till egentligen till det mindre fönstret, men jag har hängt upp de svarta gardinerna jag fick av mormor och morfar, och hängt dem dubbelt så att det ska bli så lite ljus som möjligt. Får se hur det kommer bli om några veckor då det antagligen kommer vara ljusare än vad det är nu.
 
Jag har sökt flera sommarjobb, men har inte fått något. Jag har lite sparpengar som jag klarar mig på i sommar, så det ska inte vara några problem. Jag ska åka till amerikanska ambassaden i Stockholm någon gång snart så då ska jag passa på och träffa familj, släkt och vänner.
 
Just det. Ska ju åka till New York den 28 Aug. Det ska bli så jäkla underbart! Dansa för livet ska jag göra. Shoppa också för den delen.
 
Nej, dags att läsa lite "Fifty Shades Freed" nu, måste läsa klart den så jag blir av med den någon gång. Så otroligt tråkig bok, och det roligaste/mest spännande som hände var på ungefär tio sidor, vilket försvann på en timme, så jag är lite besviken på boken (böckerna) tyvärr. Jag tyckte väldigt mycket om första bokens första kapitel då karaktären var ny och som en frisk fläkt. Nu är det verkligen bara jobbigt att läsa boken, de har ju bara sex hela tiden. Kan det inte hända något någon gång?! Tur att den snart är slut då. Jag måste gå och handla, men jag tänker inte göra det nu, för nu ska jag läsa, sedan spela Angry Birds och sedan sova.
 
Godnatt.
Puss <3
 
 

Kommentarer

Postat av: Sofia

Publicerad 2013-06-04 20:25:18

Vi måste höras snart :) ♡

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jenny

Jag heter Jenny, men mitt användarnamn brukar vara Tialachan. Jag är en något inåtriktad ung kvinna med ambitionerna satta på att bli danslärare. Jag bor numera i Piteå och studerar på LTU - musikhögskolan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela